De onbekende spier in het familiebedrijf
De ratio binnen de liefdesrelatie
Twintigers anno 2020 hebben bij het zoeken naar een lief meer dan ooit keuzestress: de apps op hun telefoon maken het mogelijk om wel honderden kandidaten te screenen en te vergelijken. De lijst aan criteria waaraan die ene perfecte levenspartner moet voldoen, is nog nooit zo lang geweest. Een eerste date lijkt meer en meer op een sollicitatiegesprek.
Voor de meesten onder ons was dit tien jaar geleden ondenkbaar.
De emotie binnen de werkrelatie
Omgekeerd heeft anno 2020 de emotie een definitieve plaats gekregen binnen de werkrelaties. Bedrijven begrijpen dat een happy team leidt tot meer rendabiliteit en winst. Een positieve bedrijfscultuur is ook noodzakelijk geworden in de zoektocht naar goeie werknemers. Op LinkedIn gaan daarom meer dan ooit berichten over “happiness”, “authenticiteit”, “purpose”, “waarden”, enz.
Meer zelfs: jonge mensen verwachten van hun werkgever dat zij mee helpen inhoud geven aan hun eigen identiteit. De bedrijven die dit begrijpen én toepassen, winnen straks de war for talent. De ‘soft skills’ worden de ‘hard skills’.
Voor de meesten onder ons was dit tien jaar geleden ondenkbaar.
Nood aan meer ratio of aan meer emotie binnen de familiebedrijven?
Naarmate een familiebedrijf ouder wordt en er meer familieleden werken, kan een extra dosis ratio helpen om de beslissingsprocessen meer te objectiveren en minder familiaal geïnspireerd te laten zijn. Bijvoorbeeld zal het een goede zaak zijn wanneer het werk van een familielid op dezelfde manier geëvalueerd wordt als dat van zijn collega’s die geen familie zijn.
Meer emotie binnenbrengen in het familiebedrijf zal daarentegen nooit nodig zijn: altijd impliciet en soms expliciet worden emotionele thema’s uit de familie rechtstreeks geïmporteerd in de werkrelaties. Bijvoorbeeld zal een onuitgesproken conflict tussen twee schoonzussen een rechtstreekse negatieve impact hebben op de werkrelatie van de broers-echtgenoten.
Waar de familie vaak wel nood aan heeft, is een verhoging van haar ‘relationele intelligentie’ (RQ) om de bestaande emoties te begrijpen en te weten hoe ze met deze dynamieken om moet gaan. Weinig families weten evenwel dat dit een skill is die ze kunnen leren. Beschouw de RQ als een spier die met oefenen altijd maar sterker wordt. Op de juiste manier trainen leidt tot een hoger RQ. Om dit te leren kunnen families putten uit veel wetenschappelijk onderzoek, die hun nuttige inzichten kan bieden.
Ander wetenschappelijk onderzoek heeft dan weer een rechtstreeks verband aangetoond tussen een verhoging van de RQ en een verhoging van de winstgevendheid van het familiebedrijf. Inzetten op RQ leidt dus tot cash.
Ook al blijkt het een hard skill te zijn, om professioneel emotioneel te zijn.