Familiewaarden blijken van vitaal belang bij het kiezen van financierders
Familiebedrijfsleiders over de hele wereld zijn van mening dat het delen van familiewaarden net zo belangrijk is als de voorwaarden en meerwaarden, in het bijzonder bij de keuze van hun financieringspartners, aldus nieuw onderzoek.
Het matchen van waarden en doelstellingen was van kapitaal belang volgens een significante 68% van de internationale familiebedrijfsleiders die werden geïnterviewd voor Family Business: Financiering For Growth Report 2017, door Campden Wealth, in samenwerking met de wereldwijde beleggingsonderneming KKR. De overgrote meerderheid van de managers (74%) zeiden dat ze een kapitaalpartner zochten die een goed begrip van hun bedrijf kan aantonen en het kan helpen groeien door het toevoegen van strategische voordelen, zoals vaardigheden en expertise (70%).
“Ik verwacht [van kapitaalverschaffers] dat ze een langetermijnaanpak van ons bedrijf voor ogen hebben, met een zeer duidelijk begrip van onze waarden en waar het volgens ons allemaal om draait,” vertelde een zevende-generatie Europese familiezakenman de Campden onderzoekers. “Als ze daarbuiten vallen, zullen we ze niet weerhouden, net zoals een ander lid van het team dat niet met onze persoonlijke waarden zou stroken.”
Deze soft vereisten, waarop familiebedrijven potentiële financieringsbronnen geëvalueerd hebben, waren net zo belangrijk als harde vereisten, aldus het rapport. Het handhaven van controle over hun bedrijf en de invloed op het bestuur ervan bij het maken van financieringsdeals was van vitaal belang voor 85% van de bedrijfsleiders.
Aziatisch-Pacifische executives gaven zelfs nog meer prioriteit aan soft vereisten dan hun westerse collega's bij het selecteren van de partners. Ze waarderen vooral de bronnen van kapitaal die een strategisch voordeel kunnen toevoegen aan hun onderneming en die een goed begrip hebben van zowel hun bedrijf, als van de waarden van de familie (85%), aldus het rapport. Mond-tot-mondreclame en persoonlijke aanbeveling leggen veel gewicht in de schaal. De voorafgaande relaties met de familie zullen in het voordeel werken van aanbieders (65%), meer dan het geval zou zijn in de westelijke regio's.
Zuzanna Sojka, research manager bij Campden Wealth, zegt dat het belangrijk is dat families hun verwachtingen duidelijk delen bij het nagaan of hun financieringspartners dezelfde waarden delen. “Zoals dat het geval is bij elke relatie, worden vertrouwen en wederzijds begrip opgebouwd met de tijd,” aldus Sojka. “Deelnemende familiebedrijven die ons vertelden dat ze tevreden waren met hun huidige financieringspartners wezen op vertrouwen, transparantie en regelmatige communicatie als de factoren die die relaties succesvol en langdurig maken.”
Toen Sojka gevraagd werd welke les over waarden financierders moeten leren van Financing for growth en moeten toepassen bij de omgang met familiebedrijven, zei ze: “Het onderzoek toont aan dat families denken op lange termijn en op zoek zijn naar gelijkgestemde partners die hun waarden kunnen omarmen en klaar zijn om te werken aan hetzelfde doel. Daarom moeten kapitaalverschaffers een poging doen om zich te informeren over de manier waarop de familie bedrijven opereren, hun geschiedenis, doelen en waarden om wederzijds begrip te verzekeren. Zij moeten ook op de hoogte blijven van belangrijke gebeurtenissen en veranderingen door middel van regelmatige communicatie.”
Een totaal van 73 respondenten uit de Campden Wealthgemeenschap van zeer vermogende particulieren in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific werden ondervraagd van september tot december 2016. De gemiddelde omzet van de respondenten was meer dan $ 400 miljoen. Verder werden vijf diepte-interviews gehouden met familieleden, evenals familiebedrijfs- en family office managers.
Naar: James Beech, “Family values prove vital when firms choose financiers says research” 6 april 2017
Voor meer informatie over Family Business: Financing for Growth 2017: