Geen onverdeeld succes
2017 was geen onverdeeld succes. De wereldpolitiek polariseert en verschuift. Effecten van klimaatopwarming worden zichtbaar. Maar de economie trekt aan. Beurzen staan op donkergroen. Ondernemersvertrouwen stijgt. De overnamemarkt piekt.
Ondernemers en beleggers zijn opnieuw overwegend positief.
Dat geeft hen misschien even wat tijd en zuurstof om aan het begin van dit nieuwe jaar wat afstand te nemen. Afstand die nodig is om het te kunnen hebben over die moeilijke waarom-vraag. “Waarom doe ik wat ik doe?” “Waarom streven we in 2018 naar deze omzetgroei?” “Waarom ga ik deze risico’s nemen om mijn rendement met x procent te kunnen doen stijgen?”
Het antwoord op de waarom-vraag definieert het antwoord op de hoe-vraag. Indien je begrijpt waarom je doet wat je doet, kan je scherpere keuzes maken in de manier waarop je de dingen doet. Dit geldt niet alleen in je persoonlijk leven, maar evengoed in een zakelijke context.
Meer zelfs; klanten en werknemers verwachten meer dan ooit dat ondernemingen zich hier consequent naar gedragen. Het heeft ervoor gezorgd dat vanaf 2017 de tech-reuzen wereldwijd vrijwillig meer belastingen zullen betalen en dat ondernemingen hun mannelijke goudhaantjes aan de kant schuiven onder invloed van een #metoo-beweging.
Voor families die ondernemen is de waarom-vraag des te fundamenteler. Een door de hele familie gedragen antwoord op deze vraag verbindt hen. Met haar Magnolis project wil Cazimir hier haar steentje toe bijdragen. Want we geloven dat het helpen vormen van ondernemende en verbonden families waarde creëert: financieel én menselijk kapitaal.
Een ondernemende familie is voor ons (1) een verenigde familie die (2) vanuit een vrije keuze (3) op lange termijn (4) samen (5) vermogen uitbouwt (6) op zo'n manier dat het vermogen welzijn voor de familie brengt.
Wat dat betreft mag het voor ons altijd meer zijn, ook in 2018: meer duurzame waardecreatie voor meer welzijn. Ik wens het elk van u oprecht toe.
Olivier De Keukelaere